Poppies släkt

I förrgår la jag upp en bild på min bilddagbok och efterfrågade någon som skulle vara interesserad att släktforska efter poppies släkt :) Jag vet ju allt om hennes pappas sida men ingenting om hennes mammas sida. @rutigpotatis på bilddagboken hittade en massa om hennes mammas släkt! :D Så otroligt roligt!

Här är då Poppies mamma Erpa :D



Här har vi Poppies mormor Unicum




Hade varit jätte skoj om man kunde hitta fler bilder på dom. Någon som vill leta lite? :D

Sen hittade även @rutigpotatis en länk till ett forum där det var en tjej som hade skrivit så här:



Det står alltså så här (översätter ifrån google, kan bli lite fel här och där men hoppas ni förstår) :

[PG] KWPN sto Sylvanie (v Manno Erpa m) 11 år



Soest tre års ålder, 2002, testar jag ovanstående stoet för att förbereda. Hon fick titeln stjärnan. Inte långt efter att hon sålt en gång en bonde i byn (Eemdijk) stod, men efter några år sålde hon.
Hon hade en bred bläs och fyra vita ben tror jag. Tyvärr har jag inga bilder ......

Jag skulle vilja veta om detta sto fortfarande lever och hur hon går.

_________________
Kära Vasti, efter mer än sju år kommer till slut på oss. Livet utan dig kommer att vara annorlunda och vad jag kommer att sakna dig ............



Jag förstod ju att det måste ju vara Poppie. Så jag mejlade henne och skrev så här:



Efter några timmar bara så fick jag svar från henne igen :D och då skrev hon så här:



och på svenska står det ju så här då :

Hej Stephanie,

Jag hoppas du vet lite engelska, att min svenska är inte så bra ..........
Jag var mycket förvånad över att få en reaktion på min fråga med avseende på Sylvanie!
Det har varit så länge sedan!

Om hon är från 1999 och föräldrarna i passet Erpa och Manno då måste det vara henne.
Hon är lite mörkare än jag minns. Tyvärr har jag inte bilder på henne själv. Jag kan försöka ställa den tidigare innehavaren av sin mor Erpa.
Erpa dog för ett par år sedan.

På gården, där hennes mamma bodde under ganska många år, kallade vi henne Sylvana, Sylvanie faktiskt var ett misstag i passet som gjorts av KWPN. Jag hjälpte bonden att träna henne.
Jag var den första personen hon hade på ryggen.
Efter att hon fick det första bidraget från KWPN 2002 var hon såld till en annan jordbrukare i samma by.
Jag tror att hon stannade där i ytterligare 2 år och då har jag glömt bort henne.

Härligt att se att hon gör så bra!

Låt mig veta om du vill veta mer!

Med vänlig hälsning,

Och jag svarade henne (Har säkert skrivit fel en massa gånger, men det var länge sen jag gick i skolan nu xD):

Och på svenska står det så här ( översatt från google, lite fel här och där) :

Hej
Vad roligt att ni svarade så snabbt.
Det var oerhört intressant att läsa vad du skrev.
Skulle vara så roligt att få veta lite mer om Silvanie (som vi kallar henne), om du vet något mer?

Silvanie ändrar färg beroende på säsong och om vi har filt på henne och så vidare.

Hur var hon när hon var yngre / föl?
Var hon rädd för något?
Hur var hon att rida / köra?
Hur länge du rida henne?
Har du en möjlighet att få bilder på henne när hon var yngre / föl?
eller om hennes mor Erpa?
När jag köpte Silvanie sa den siste ägaren "när hon var i Holland hon kallades för poppie / Poppan. Vet ni något om det?

Många frågor, hoppas ni kan svara på ett par ändå:)

Jag har haft Silvanie i ett och ett halvt år nu.
Vi tävlar i både hoppning och dressyr, och vi arbetar ute och för många bra tränare.
Silvanie visade sig vara en riktig stjärna i hoppning.
Hon älskar att hoppa!
Silvanie bor i en riktigt trevlig Stabel där hon får vara ute i hagen medan dagar med sin häst kompisar. Hon får mycket mat och framför allt massor av kärlek!
<3: D

Hälsningar / Stephanie & Silvanie

Så nu sitter jag ivrigt och väntar på svar! Så otroligt roligt att få veta lite mer om henne, hur hon var när hon var yngre och så vidare :D

Hoppas ni tyckte det var roligt att läsa :D


Kommentarer
Postat av: Malin Erika Karlsson

Kul! =D

2010-10-15 • 21:34:35
URL: http://truehorselove.soclog.se
Postat av: sara

fin blogg. :)

2010-11-10 • 17:43:06
URL: http://theponnyryttare.blogg.se/
Postat av: Brusella

Var med och tävla om ett PFIFF schabrak på min blogg ! :D http://brusella.blogg.se/2010/november/vintertavling.html#comment

2010-11-11 • 12:25:11
URL: http://brusella.blogg.se/
Postat av: julia

kan du inte berätta vad hon svara sen ? :D

jättespännande ju, hade gärna velat spåra min hästs bakrund också,

2010-11-22 • 07:00:17
URL: http://goldenriders.blogg.se/
Postat av: mathilda

vad heter hemsidan :) ?

2010-11-23 • 16:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0